*

Sibil Yanev Kirjoitan blogia yhteiskunnallisista asioista Suomessa. Ulkomaalaistaustaisena annan omia näkemyksiä varsinkin kotouttamispolitiikkaan liittyen.

Kaikki blogit puheenaiheesta Länsimetro

Napsahtaako Länsimetrosta vielä lisälasku?

Länsimetron avoimuudesta kertoo paljon, että niitä muutamia kommentteja pitää lukea suurennuslasin kanssa.

"– Ei tässä ole kyse siitä, että poliitikot haluaisivat suojella omia tunarointejaan. Raskain ajatus on se, että ei lähdetä suin päin julkistamaan asioita, jotka vaikuttavat oikeudenkäynteihin niin, että veronmaksajat kärsivät."

Homma on varmasti hoidettu hyvin jos korvausten välttämiseksi projektin selvitykset pitää salata. Taii siis "ei-julkaista" kuten asia ilmaistiin.

Länsimetron selvitys

 

Uutisissa kerrotaan, ettei selvitystä Länsimetrosta saa julkistaa siksi, että espoolaisille veronmaksajille tulisi lisää maksettavaa, jos kanteita nostaneet yritykset saisivat tietää mitä selvityksessä todetaan.

2007: "Otsikot eivät huuda länsimetron skandaaleista"

 

Olen parhaillaan kirjoittamassa loppuun rakenteelliseen korruptioon liityvää tekstiä ja satuin päättymään tähän hauskaan artikkeliin vuodelta 2007 koskien Länsimetroa.

Siellä tuore Länsimetro Oy:n toimitusjohtajaa myhäilee kuinka 80-luvun metrosotkut "taisivat tehdä nuoreen opiskelijaan vaikutuksen, koska nyt Kokkinen painottaa, että noin viiden vuoden kuluttua uutisten otsikot eivät huuda länsimetron skandaaleista. "

Miksi länsimetroprojekti epäonnistui?

Hiukkasen hankala sanoa, koska asiaa käsittelevä raportti on salattu. 

Länsimetro on monellakin tapaa surullinen esimerkki ongelmista joita piraatit haluaisivat poliittisessa järjestelmässämme korjata: avoimuuden puuttesta ja kehnosta hallinnosta. Projekti venyy, budjetti ylittyy räikeästi ja muiden kuin työryhmän sisäpiiriläisten on erittäin vaikea seurata mitä on tekeillä ja mikä on mennyt pieleen. 

Salaisuuden verho laskeutuu yhtiöityksen jälkeen

Tällä hallituskaudella yhtiöittämisbuumi jatkuu, nyt merkittävimpänä on Soteń vaatimat laajat yhtiöittämiset. Samalla kun yhtiöitys tehdään me kansalaiset menetämme merkittävän määrän julkisuuslain takaamaa näkyvyyttä toimintaan. Moni asia siirtyy liikesalaisuuden piiriin ja asiakirjat eivät ole enää julkisia.

Mikä on joukkoliikenteen tulevaisuus Helsingissä?

Helsingin seudun joukkoliikenteestä vastaa kuntayhtymä HSL. Minulla on ollut ilo ja kunnia istua HSL:n hallituksessa viimeiset neljä vuotta. Olen aina ollut suuri joukkoliikenteen ystävä, mutta vuodet HSL:ssä ovat opettaneet minulle paljon siitä, millaisessa murroksessa liikkuminen on. Paljon on muuttumassa ja paljon on asioita, jotka voidaan hoitaa hyvin tai ne voivat mennä pieleen.

Hinta

Länsimetro - I want to believe!

Tammikuussa 2017 osallistuin kahteen vihreiden järjestämään keskustelutilaisuuteen, joiden aiheena oli julkinen liikenne ja sen uudistukset, mukaan lukien tietysti Länsimetro. Molemmissa tapahtumissa oli mukana Länsimetro Oy:n hallituksen edustaja, Lauttasaaren tapahtumassa Pekka Sauri ja Espoon Isossa Omenassa Jyrki Kasvi. Metron tragikoomisista käänteistä on kirjoitettu monia kärkeviä ja kriittisiä kannanottoja, jotka ovat osuneet oikeaankin, mutta ehkäpä on aika taas antaa tilaa myös optimismille.

 

Potkujen viikko - Sparking plug

  1. Ensiksi Hesburgerin kassahenkilö, joka uhkasi sylkeä lippalakkipäisen asiakkaan hampurilaiseen; ei jatkoon. Ao. tunnustautunut henkilö on aivan kuin toisen feministin, Rakel Liekin kaksoisolento (spitting image, amer.)
  2. Sitten Länsimetron toimari Matti Kokkinen saa välittömät potkut. Syitä ei julkisuuteen yksilöity, mutta arvattavasti ne johtuvat aikataulun ja budjetin ylityksistä.

Moni utelias on googlannut '"Matti Kokkinen" CV' ja sieltä löytyykin:

Olisiko Helsingin pitänyt rahoittaa Espooseen pidemmät metrolaiturit?

Ensi keskiviikkona Helsingin kaupunginvaltuusto päättää kaupungin eteläpuolelle rakennettavasta kaksi kilometriä pitkästä Hakaniemeä ja Laajasaloa yhdistävästä sillasta. Pyöräilijöille, jalankulkijoille ja raitiovaunuille suunnatun hankkeen kustannusarvio ilman sadan miljoonan euron raitiovaunuinfraa on  259 miljoonaa euroa.

Mikä yhdistää Länsimetroa ja Olkiluotoa?

Toimin leipätyössäni eräiden ohjelmistoprojektien omistajana, sekä vastaan osastomme toimittajaverkostosta, mutta kun puhutaan Länsimetron ja Olkiluodon kokoisista harjoituksista, niin sormi menee suuhun. Tämä johtuu siitä, että ohjelmistoprojekteissani häärää yleensä vain pari hassua toimittajaa, ja toimittajaverkostokaan ei merkittävästi kymmentä suurempi ole.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä