*

Sibil Yanev Kirjoitan blogia yhteiskunnallisista asioista Suomessa. Ulkomaalaistaustaisena annan omia näkemyksiä varsinkin kotouttamispolitiikkaan liittyen.

Husun yritys puhkaista kuplia?

  • Puhkeeko kupla?
    Puhkeeko kupla?

 

Tässä vastine Husun kirjoitukselle, joka käsitteli maahanmuuttajien muodustamia ryhmäkuplia ja miten niitä voidan puhkaista kenties. 

(Minä kirjoitin ryhmäkäyttämytymisestä behavoristisena ilmiönä vuosia sitten omassa blogissa. Siitä tästä on oieastaan kyse, kun ryhmä on saavuttanut kriittisen massan.)

Image preview

Mitä kirjoituksesta sai irti?

On mielestäni turhaa kirjoittaa keppi-porkkanasta, kun jo Kataisen hallituksen maahanmuutoa käsittelevässä strategiassa (Maahanmuuton tulevaisuus 2020, julkaistu 2013) olltiin tietoisia, siitä, että maahanmuuttajaryhmät hakeutuvat isoihiin kasvukeskuksiin, koska pienissä kunnissa toimiminen on heimokäyttäytymisen (rasistinen ilmapiiri) takia kotoutuminen miltei mahdotonta. Riippumatta siitä annetaako taloudellinen tuki kunnalle. Sama näkyy viime vuonna, kun kuntatukina annettiin 50 000e lisäpaketti turvapaikanhakijoiden vastaanottamiselle ja kotouttamiselle. Heti kun tph sai oleskeluluvan (tai pakolaisstatuksen) niin kunta (salaa) "ohjaisti" hakijat pääkaupunkiseudulle, jossa niillä oma yhteisö. Ei todellisuudessa nykytilanteessa kunta halua demograafista muutosta väestölle, vaikka tarvitsisikin työvoimaa.

Husun kirjoitus on puhdas esmerkki polarisoituvasta poliittisuudesta, missä selkeästi halutaan erotella "me" ja "he" yhteisöt keksenään. Katsomatta lainsäädäntöä tai yhteiskuntatrendejä. Minä haluan tarkastella asioita pragmaattisista ja tilastollisista näkökulmista. Yhteiskunnan nykyinen valtava ongelma on kasvava syrjäytyneisyys nuorten keskuudessa ja heikon sosioekonomisen rakenteen kierre sukupolvesta toiseen. Tämä ilmiö on läsnä kaikissa ryhmissä riipumatta ihonväristä tai kansallisuudesta ja se vaikuttaa tulevaan (mahdolliseen) verokertymään negatiivisesti.

Minä tulkitsen Husun kirjoitukset aina siten, että hänen äänensä käytetään silloin, kun halutaan ajaa tietynlainen poliittinen agenda maahanmuuttajille (tai omalle kohdesegmenttille maahanmuuttajajoukosta). Sillä olen huomannut, että linjaus on ollut hieman erillainen riipuen sen hektisestä puoluekirjasta. Minä haluan jatkossa lukea Husulta enemmän pragmaatista tekstiä sen sijaan, että luokitellaan eri ryhmiä, jotka ovat rasistisia ja miksi maahanmuutajilla menee huonosti näiden ryhmien takia. Se on ilmiselvä, että rasismia esintyy ja tasitellaan sen vastaan joka päivä. Helsinki, jos mikä paikka on tehnyt (ja saavuttanut) valtavasti sen eteen, että rasisimia kitketään ja suunta on hyvä, muttei tietysti täydellinen. Mutta tämän aiheen ratsastamisella voi helposti mennä sivuraiteille siitä, mikä on tässä kontekstissa olennaista.

Mikä sitten mättää maahanmuuttokeskustelussa?

Ongelman ytimessä on terminologinen harhakuva ja (hyvää tarkoittavan) tasa-arvolain tulkintaa. Kotoutumislaki luonehtii pakolaista ja maahanmuuttaja saman termin alla ("maahanmuuttaja") vaikka kyseessä olisi virolainen kausityöläinen tai somalialainen pakolainen. Todellisuudessa resurssien ja toimintamallien käyttö noissa kahdessa tapuaksessa poikkeavat suuresti keskenään. Samoin Husun ehdotusta sosiaalitukien leikkamisesta ei voi nykylainsäädännöllä toteuttaa sillä so-tukien päätökset ovat salassapitolain takana eikä viranomaiset saavat tietää yksittäisten ihmisten päätöksistä mitään puhumattakaan siitä, että voisinevat tehdä lainmuutoksia niiden pohjalta.

Miten kannattaisi lähesytä ongelmaa?

Leikkauspolitiikan sijaan on annettava paljon porkkanoita niille, jotka haluavat kotoutua ja oppia kielen sillä se mitä Husu sanoi on totta - se ei ole nykyisellään kannattavaa. Laajentamalla oppisopimusaloja (ei pelkästään siirtymäaloja) ja muodustamalla yritysten perustamia akatemioita, jossa kiintiö niille, joilla heikko sosioekonominen tausta (myös suomalaisille) Academic Work:n tapaisesti saadaan paljon tehokammin hyödynnettyä potentiaalia niiden joukosta, jotka nyt syrjäytyvät.

On myöskin tartuttava tehokkasti kultturiisiin ilmiöihn, jotka voivat olla esteenä "heikon" kierteen katkaisemiselle. Mitä isompi on kulttuurinen ryhmäpaine, sitä vaikeampi on irrottautua sen lonkeroista. Esimerkiksi Norjassa on olemassa kunniaväkivaltaan (perheen/suvusisäinen) ehkäisy- ja toimintamalleja (nuorille) naisuhreille. Myöskin naisten sukupuolielinten silpomisesta johtuvat terveydellisten haittojen (monella kävely tuottaa jo valtavia kipuja) vaikutusta työhönesteeseen ei olla valtakunnallisella tasolla nostettu tarpeeksi esiin. Sirkadiaanisen rytmin (vuorokausiryhmi) vaihtelevuus eri väestöryhmissä ja khat-huumeiden laajamittainen käyttö ovat myös vaikuttavia tekijöitä, josta on vaikeaa saada dataa, mutta jotka vaikuttavat kotouttamiseen.

Naimisiinmeno ja perheenmuodustamisen paine yhteisöjen sisällä on suuri, varsinkin naisten keskuudessa. Erinomainen koulumenestys voi hidastua tai loppua seinään vastaavissa tapauksissa, kun aika ei yksinkertaisesti riitä. Koulutuksen mahdollinen väylä sosioekonomisen kierteen katkaisemiseen on oltava vahvemmin tuettuna myös poliittisesti ja yhteikunnallisesti.

Ongleman ratkaisemiseksi on puhuttava myös vaikeista ilmiöistä, jotka ovat "tabuja" mediassa. Itse olen asunut koko nuoruuteni Itä-Helsingissä. Tunnen monia opettajia ja sairaanhoitajia ja lääkäreitä. Itä-Helsingin alueella on tapahtumassa white-flight-ilmiö opetus- ja sosiaali- ja terveysalanviroissa. Henkilöstön vaihtelevuus ja sairastuminen (burnout) on ennätyksellisen suurta, josta kärsivät tietyti kunnan asukkaat heijastevaikutuksena. Henkilöstön työmoraali on alhainen ja työpaine raskaasti ylimitoitettu vatsaavaan alueen haasteisiin. Jo yhteisen kielen löytäminen ja työrauhan luominen (kouluissa) ovat ilmiöitä, jotka sivutetaan täysin budjettiriihessä ihan kuin ohgelmia ei olisi. Silloin virkailijat äänestävät jaloillaan ja siirtvät tehtäviin , jotka vastaavat enemmän koulutusta ilman "ylimääräisiä" toimintamalleja.

Opettajien (ja sairaanhoitajien/nuorisotyöntekijöiden) palkkakehitys suhteessa työn laatuun (ja ennaltaehkäisevään toimintaan) on pahasti jäljessä yleisestä hintakehityksestä. Tämä näkyy vielä selkeämmin sielä, missä oppimisympäristöt ovat äärimmäisen haastavia. Jos halutaan muutoksia tällä alueella niin on makettava ihan eritasoisesti palkkoja noille alueille. Valitettavasti valtustoon pääsevät harvoin "lähiöiden" edustajia, koska sieltä nimenomaan tulee pienin äänestysprosentti.

Miten tämä liitty maahanmuuttajiin? Koulutuslinjaukset mitä maahanmuuttajille tarjotaan tähtäävät nimenomaan aloihin, jossa on selkeä sukupuolijakauma (ei edesauta naisten/miesten kotouttamista kultturisesti) sekä heikko hintakehitys (ei edesauttaa "oman uran" luominen). Siten, kuten yllä mainitsinkin, on annettavaa selkeitä porkkanoita ja mahdollisuuksia niille, jotka voivat sitä porkkanaa syödäkin.

Joten...

Siten Suomen nykyinen ongelma on nuorten syrjäytyminen kokonaisvaltaisesti ei maahanmuuttajien eristetty asema. Sillä tv:n katselu ja pizzan syönti kokopäiväisesti on myös syrjäytymisen muoto.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Hyvä kirjoitus, mutta lopeta anteeksipyytely kielioppivirheistä. En havainnut sellaisia, ja vaikka olisin, ei niitä tarvitse pyytää anteeksi.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Sibil ennakoi opettaja Mäkisen kommenttia dissaamalla kieliopista tai oikeinkirjoituksesta tai välimerkeistä. Toisaalta Husun puheen ja kirjoitusten välinen ero johtunee ilmeisesti puhtaaksikirjoittajasta, ei syvällisestä kielen omaksumisesta. Ali Jahangir on erittäin hyvin omaksunut suomenkielen, sisällöstä voi sitten olla toista mieltä.. Hyvä blogi Sibililtä.

Käyttäjän SibilYanev kuva
Sibil Yanev

En oikein tajua mitä ensimmäinen virke tarkoittaa. Voisitko selittää?

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo Vastaus kommenttiin #3

Opettaja Mäkinen on usein esiintyvä persuvastainen kommentoija, joka kommentoi kielioppivirheitä ja välimerkkien puuutetta, mutta ei itse blogia kun ei ole samaa mieltä asiasta.

Käyttäjän SibilYanev kuva
Sibil Yanev Vastaus kommenttiin #4

Aah, okei :D No mun tapauksessa tarvitaan S2-opettaja Mäkinen ;)

Toimituksen poiminnat